νέο Πρόγραμμα Σπουδών Γυμνασίου

Ξεκίνησε από P.Tsiotakis, 02 Αυγ 2013, 09:44:46 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

P.Tsiotakis

Αν θεωρήσουμε ότι το επί δυο έτη πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών που για 2 έτη εφαρμόστηκε σε κάποια γυμνάσια είναι αυτό που θα υιοθετηθεί στο 2ωρο που από το Σεπτέμβρη θα έχουμε στο Γυμνάσιο, τότε:

Στην πύλη του ψηφιακού σχολείου υπάρχουν τα (πιλοτικά επί 2 έτη και μάλλον νέα) Π.Σ. του Γυμνασίου και του Δημοτικού, με την Υπουργική απόφαση
Οδηγοί Εκπαιδευτικού Γυμνασίου αλλά και Προσχολικής-Δημοτικού
και το εκπαιδευτικό υλικό από την επιμόρφωση των πιλοτικών (όσοι πήγαν)

βιντεο με παρουσίαση από τον συντονιστή της ομάδας που το εκπόνησε κ. Τζιμογιάννη


P.Tsiotakis

Το ΠΣ παρουσίασε και στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Καθηγητών Πληροφορικής Δ.Ε. = ΠΕΚΑΠ [Ιωάννινα, 1 - 3 Απριλίου 2011]

Πρόγραμμα

P.Tsiotakis

Με το νέο ΠΣ και δη του Γυμνασίου, ασχολήθηκαν (κυρίως) και οι δυο Ηλεκτρονικές Κοινότητες Εκπαιδευτικών Πληροφορικής ΗΚΕΠ
που υποστήριξε η Ερευνητική Ομάδα Ηλεκτρονικής Μάθησης του Παν. Πελοπ., μέλη της οποίας συμμετείχαν και στην εκπόνηση του ΠΣ και του Οδηγού ΕΚπαιδευτικού

Υλικό από την εφαρμογή του ΠΣ σε πιλοτικά σχολεία παρουσιάστηκε και στην ημερίδα της ΗΚΕΠ:
Ημερίδα «Η διδασκαλία της Πληροφορικής στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση», μπορείτε να δείτε και βίντεο στη σελίδα αυτή

P.Tsiotakis

Κείμενο του κ, Τζιμογιάννη στην ΗΚΕΠ

ΠαράθεσηΗ βασική παραδοχή που αποτελεί και την αφετηρία της δημιουργίας της Κοινότητας Εκπαιδευτικών Πληροφορικής είναι ότι γνωσιοκεντρική-βιβλιοκεντρική αντίληψη για το μάθημα της Πληροφορικής είναι, από τα πράγματα, ξεπερασμένη. Ο στόχος και η κεντρική ιδέα του προβληματισμού μας είναι η διαμόρφωση ενός σύγχρονου και ελκυστικού μαθήματος για τα παιδιά, το οποίο θα απαντά στις απαιτήσεις της σημερινής εποχής.

Γενικά για το Πρόγραμμα Σπουδών
Σε πρώτο επίπεδο αυτό απαιτεί ένα κατάλληλο Πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο να περιγράφει με σαφήνεια τους μαθησιακούς στόχους του μαθήματος. Σημειώστε ότι στην Ελλάδα η εκπαιδευτική παράδοση (σε όλα τα μαθήματα) αναγκάζει τον εκπαιδευτικό να εστιάζει στο περιεχόμενο διδασκαλίας (κάλυψη της ύλης) και όχι σε συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους και στο πώς αυτοί θα επιτευχθούν. 
Τι όμως περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Σπουδών;
1. Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Τι πρέπει να μπορούν να κάνουν οι μαθητές
2. Τα βασικά περιεχόμενα διδασκαλίας-μάθησης
3. Δραστηριότητες μάθησης (το πώς): Περιλαμβάνει ενδεικτικές μαθησιακές δραστηριότητες, καθώς και την παιδαγωγική τους φιλοσοφία ώστε να επιτευχθούν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
4. Το εκπαιδευτικό υλικό: Το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί είναι πολλαπλό και περιλαμβάνει εγχειρίδια, ψηφιακό περιεχόμενο, πηγές στο Διαδίκτυο, λογισμικά, εργαλεία Web 2.0 κ.λπ.
Η διδασκαλία του μαθήματος της Πληροφορικής έχει εργαστηριακό προσανατολισμό και βασίζεται στην ενεργό συμμετοχή κάθε μαθητή. Η έμφαση πρέπει να δίνεται σε μαθησιακούς στόχους (τι πρέπει να μάθουν ή να μπορούν να υλοποιήσουν οι μαθητές) και όχι στην εκμάθηση συγκεκριμένων λογισμικών ή ειδικών αντικειμένων-εννοιών της Πληροφορικής (συχνά αυτό είναι αναποτελεσματικό).
Τα σύγχρονα υπολογιστικά και διαδικτυακά περιβάλλοντα πρέπει να αξιοποιούνται παιδαγωγικά ως χώροι έρευνας, μελέτης, επικοινωνίας και συνεργασίας των μαθητών. Κεντρικός στόχος είναι να ενθαρρύνονται οι διερευνητικές και εποικοδομητικές προσεγγίσεις, η αλληλεπιδραστική και συνεργατική μάθηση, η αυτενέργεια και η δημιουργικότητα των μαθητών.
Από την άλλη μεριά, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση στην τάξη καλών μαθησιακών δραστηριοτήτων απαιτεί ειδικές γνώσεις, ιδιαίτερη προετοιμασία και προσπάθεια από τη μεριά του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής. Προφανώς η προετοιμασία και η υποστήριξη των εκπαιδευτικών της πράξης αποτελεί ευθύνη της Πολιτείας. Όμως, είναι έντονη η πεποίθησή μου ότι αυτό μπορεί να γίνει πολύ καλύτερα μέσα από αυτόνομες πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών της πράξης που θα αξιοποιούν, επίσης, την υπάρχουσα παιδαγωγική γνώση στο χώρο της Πληροφορικής και των ΤΠΕ. Σημειώστε ότι στην Ελλάδα έχουμε μια δυναμική Κοινότητα Διδακτικής της Πληροφορικής και πολλούς ενεργούς εκπαιδευτικούς που κάνουν καταπληκτικά πράγματα με τους μαθητές τους. Ο συνδυασμός αυτός θα μπορούσε να συμβάλει στη διάχυση της παιδαγωγικής γνώσης, στη διαμοίραση υλικού και πηγών, στην αλληλεπίδραση και ανταλλαγή ιδεών, στη δημιουργία δικτύων, στην επαγγελματική ανάπτυξη και ενίσχυση του καθηγητή Πληροφορικής.

Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών Γυμνασίου
Το ενδιαφέρον για μας είναι ότι υπάρχει ένα νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο για το μάθημα, το οποίο δημιουργεί προσδοκίες ότι δύσκολα θα γυρίσουμε πίσω... Ενδεικτικά αναφέρω στη συνέχεια κάποια από τα νέα στοιχεία που εισάγει-τονίζει το νέο Πρόγραμμα Σπουδών Γυμνασίου.  Πιστεύω ότι τα περισσότερα από αυτά μπορούν να εφαρμοστούν τόσο στο Λύκειο όσο και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Σίγουρα όμως μπορούν να τροφοδοτήσουν την Κοινότητα με ιδέες, διδακτικές προτάσεις, πρωτοβουλίες και ομάδες εργασίας, συνεργατικές δραστηριότητες μέσα στην Κοινότητα κ.α.
1.   Το νέο Π.Σ. Πληροφορικής χαρακτηρίζεται από  ανοιχτή φιλοσοφία. Η προτεινόμενη διάρθρωση και ο χρονοπρογραμματισμός του περιεχομένου, καθώς και τα τεχνολογικά-εκπαιδευτικά περιβάλλοντα είναι ενδεικτικά. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό της Πληροφορικής να κάνει τον χρονοπρογραμματισμό και το σχεδιασμό της διάρθρωσης της ύλης, να πάρει πρωτοβουλίες και να έχει ελευθερία επιλογής και καθορισμού των εκπαιδευτικών τροχιών που θα ακολουθήσει, με βάση τα ιδιαίτερα μαθησιακά χαρακτηριστικά, τις εμπειρίες, τις ψηφιακές ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών της τάξης του.
2.   Προωθείται η ενεργός συμμετοχή, η συνεργασία και η αυτόνομη ανάπτυξη όλων των μαθητών στις ΤΠΕ. Οι μαθητές εργάζονται και μαθαίνουν στο εργαστήριο υπολογιστών, χρησιμοποιούν ποικίλα εργαλεία ΤΠΕ και υλοποιούν ασκήσεις, δραστηριότητες, ολοκληρωμένες εργασίες και σχέδια έρευνας (τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι).
3.   Κάθε διδακτική ενότητα έχει σχεδιαστεί, ώστε να ολοκληρώνεται σε δύο διδακτικές ώρες, οι οποίες θα πρέπει να είναι συνεχόμενες στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Έτσι επιμηκύνεται ο μαθησιακός χρόνος ώστε οι μαθητές, μέσα από κατάλληλες μαθησιακές δραστηριότητες, να διερευνήσουν, να πειραματιστούν, να συνεργαστούν, να επιλύσουν προβλήματα, να σχεδιάσουν και να δημιουργήσουν ολοκληρωμένα ψηφιακά έργα.
4.   Εντάσσεται στη σχολική πρακτική του μαθήματος, με συστηματικό τρόπο, μια νέα, ιδιαίτερα σημαντική ενότητα, όπου οι μαθητές υλοποιούν μαθησιακά σχέδια εργασίας-έρευνας (projects) μικρής και μεγάλης διάρκειας, χρησιμοποιώντας ποικίλα εργαλεία των ΤΠΕ. Ενδεικτικά αναφέρονται λογισμικά γενικής χρήσης, επεξεργασίας και ανάπτυξης πολυμέσων, εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού και ρομποτικής, εκπαιδευτικά λογισμικά (εννοιολογική χαρτογράφηση, προσομοιώσεις κ.λπ.), ιστοεξερευνήσεις, εφαρμογές Web 2.0 (wikis, blogs, ηλεκτρονικές συζητήσεις, εργαλεία διαμοίρασης) κ.λπ. Αυτά σχεδιάζονται από τον εκπαιδευτικό με βάση τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και τη σύνδεση με την τοπική κοινωνία, τη σχολική και κοινωνική ζωή.
5.   Οι θεματικές ενότητες του Π.Σ. έχουν σχεδιαστεί σε τρόπο ώστε οι μαθησιακοί στόχοι να ανταποκρίνονται στο βαθμό ετοιμότητας και ανάπτυξης των μαθητών. Για το λόγο αυτό προτείνεται η σπειροειδής προσέγγιση, ώστε ο εκπαιδευτικός να επανέρχεται, με κάθε ευκαιρία και ειδικά στα πλαίσια της υλοποίησης των σχεδίων έρευνας, σε βασικές ενότητες και σε δραστηριότητες που βασίζονται στη χρήση πολλαπλών εργαλείων λογισμικού.
6.   Τα έργα κάθε μαθητή (ατομικά και ομαδικά) αποθηκεύονται και διατηρούνται σε ηλεκτρονικό φάκελο (e-portfolio), ο οποίος τηρείται τοπικά ή στην ψηφιακή πλατφόρμα της τάξης και αξιοποιείται για τη διαμορφωτική και την τελική αξιολόγηση των μαθητών.
7.   Η αξιολόγηση των μαθητών δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική με συμβατικά τεστ ή διαγωνίσματα στο χαρτί. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να αξιοποιεί πληροφορίες από ποικίλες εργασίες (ασκήσεις, δραστηριότητες, σχέδια έρευνας κ.λπ.), οι οποίες αντανακλούν το βαθμό που κάθε μαθητής επιτυγχάνει τους μαθησιακούς στόχους του Π.Σ., τόσο για τη διαμορφωτική  όσο και για τη  συνολική-τελική αξιολόγηση κάθε μαθητή στο μάθημα.

Θα κλείσω το σημείωμα αυτό,  τονίζοντας ότι ο σχεδιασμός του μαθήματος της Πληροφορικής πρέπει να είναι ξεκάθαρα αντίθετος σε μονοδιάστατες, μηχανιστικές ή τεχνοκεντρικές αντιλήψεις. Τα σύγχρονα εργαλεία των ΤΠΕ (ιστολόγια, wiki, προγραμματιστικά περιβάλλοντα, ρομποτική κ.λπ.) είναι πολύ περισσότερα πράγματα από μια ακόμη ενότητα στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Όμως, μπορεί να παραμείνουν αντικείμενα χωρίς καμία ευρύτερη παιδαγωγική και μαθησιακή αξία, αν χρησιμοποιηθούν με βάση τα παραδοσιακά μοντέλα διδασκαλίας.
Το εγχείρημα μας δεν είναι εύκολο. Αποτελεί μια δύσκολη διαδικασία που απαιτεί σχέδιο, συνεχή προσπάθεια, γνώση και, προπαντός, όραμα. Πιστεύω ότι η δράση της ΗΚΕΠ θα δώσει την ευκαιρία να διαπραγματευτούμε πτυχές που θα είναι ενδιαφέρουσες και χρήσιμες για όλους μας.

P.Tsiotakis

#4
Και ναι, ΣΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΣ:
- το τμήμα δε σπάει, το τμήμα μένει ολόκληρο για να συνεργάζονται όλοι οι μαθητές μεταξύ τους σε ομάδες που συνεχώς αλλάζουν
- μπαίνει δεύτερος καθηγητής στον 22ο (>21) μαθητή για να συντονίζονται καλύτερα οι ομάδες. Δεν προτείνεται ΚΑΘΟΛΟΥ διδασκαλία, μόνο ομαδοσυνεργατική μάθηση (δες και Β επίπεδο επιμόρφωσης)
- δεν προτείνεται βιβλίο, ούτε εξετάσεις Ιουνίου, αξιολόγηση απο ηλεκτρονικό φάκελο
- έχει προγραμματισμό σε όλες τις τάξεις
- το μάθημα λέγεται Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών και έχει φτιαχτεί έτσι ώστε να μπορούν να το διδάξουν μόνο Πληροφορικοί
- ........


διόρθωση το bold (όπως στο λύκειο)

pthomop

Eπιτέλους και ενα ευχάριστο νέο Παναγιώτη. :)

Ειδα την απαντηση σου στον βιολογο της πλακας. Αψογος!!!!!!!!! >:D

aprekates

#6
Πέρα από μια κοντόφθαλμη κλαδική οπτική , όταν μάλιστα σκεφτεί κανείς ότι στον κλάδο ΠΕ19-20 υπάρχουν ένω σωρό ειδικότητες,  που μπορεί να δει κάτι θετικό στο νέο πρόγραμμα προσωπικά βλέπω ότι οι αποφάσεις δεν προμυνήουν καμιά θετική εξέλιξη και  δεν παίρνονται με ΚΑΜΙΑ παιδαγωγική αιτιολογία (την είδατε πουθενά;) αλλά στο πλαίσιο 1) τον δανειακών όρων των ντόπιων και ξένων τοκογλύφων  που βλέπουν 'λιπος' παντού εκτός από τον εγκέφαλό τους  που συμπεριλαμβάνουν απολύσεις  2)  στο πλαίσιο ενός παζαρίου που γίνεται με όρους μικροπολιτικής όπου ο ποιό εδραιωμένος κλάδος με τις καλύτερες διασυνδέσεις 'τρώει' τον μικρότερο και ποιό ανίσχυρο 3) στο πλαίσιο των προβλημάτων που έχουν δημιουργήσει υπεράριθμες ειδότητες οι οποίες γιγαντώθηκαν πάλι χωρίς σοβαρό παιδαγωγικό σκεπτικό .

Στο σκηνικό αυτό όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ μπορεί να δωθεί λογική ερμηνεία σε πολλά .
Πχ γίατι οι καλλιτεχνικοί , τεχνολόγοι και μουσικοί διώχνονται από τη δευτεροβάθμια ;
γιατί δινεται η δυνατότητα μετατάξεων σε μερικούς μόνο κλάδους στην πρωτοβάθμια ;
γιατί αναβαθμίζεται η "πληροφορική" ;
γιατί μπήκε στο στοχαστρο η τεχνολογική εκπαίδευση ;
κτλ...

Η απάντηση και άποψη ότι υπάρχει σοβαρή παιδαγωγική ερευνα που να καθοδηγεί τα παραπάνω σε μια κυβέρνηση σαν τι δική μας στο οικονομικό πλαισιο που ξέρουμε δεν
αντέχει σοβαρής κριτικής.

Καρκαμάνης Γεώργιος

Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών (που πιστεύω να εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο) είναι το μόνο που διασώζει την Πληροφορική από τον κατήφορο που έχει περιέλθει.

Το αρνητικό του νέου προγράμματος είναι το μη σπάσιμο του τμήματος. 27 μαθητές σε ένα εργαστήριο, μάλιστα νεαρής και μη ώριμης ηλικίας,  έστω και με δύο καθηγητές, δεν είναι το καλύτερο για τη διδασκαλία.


hope

Πολλά σχολεία δεν έχουν καν 10 και 12 υπολογιστές.
Στο σχολείο που ήμουν -.. ίσως είμαι... έχει 7. 
Δεν θα μπορεί να γίνει διδασκαλία με μαθητές εν έτη 2013. Ούτε με δυο καθηγητές στο εργστήριο, ούτε με 3 καθηγητές.
Ομαδοσυνεργατικό φιάσκο θα είναι αυτό.
Γνώμη εκφράζω. Τίποτα δεν κρίνεται από τις απόψεις μου. Την υπογραφή μου δεν την βάζω στα νομοσχέδια.

Καρκαμάνης Γεώργιος

Βέβαια, γνωρίζω πιλοτικά Γυμνάσια που το τμήμα το σπάνε, οπότε η διδασκαλία εφαρμόζεται  καλύτερα.

dim

Παράθεση από: Καρκαμάνης Γεώργιος στις 12 Αυγ 2013, 11:16:33 ΜΜ
Βέβαια, γνωρίζω πιλοτικά Γυμνάσια που το τμήμα το σπάνε, οπότε η διδασκαλία εφαρμόζεται  καλύτερα.

Πολλά έκαναν ακόμα και στο πολύ κοντινό παρελθόν.
Φέτος όμως;
Στο survey δίνει την δυνατότητα δήλωσης 2ου τμήματος όταν δηλώνω στο τμήμα 22 μαθητές.
Στους 21 δεν την δίνει την δυνατότητα.

P.Tsiotakis

μπορούσε να σπάει όταν στη σχολική μονάδα υπάρχει διαθέσιμο δεύτερο εργαστήριο υπολογιστών

όπου υπάρχει εργαστήριο με 7 υπολογιστές, πρέπει να μεγαλώσει

aspd

Όπως λέει ο Παναγιώτης, με δεύτερο εργαστήριο υπολογιστών μπορεί να σπάει το τμήμα. Και για να μπορέσει να φτιαχτεί δεύτερο εργαστήριο είναι πραγματικά λύση τα Ubuntu-Ltsp.

Λάμπρος Μπουκουβάλας

Το πλήθος των σχολείων με 7 υπολογιστές στο ένα και μοναδικό τους εργαστήριο είναι μεγάλο.
Αυτό δε σημαίνει ότι και οι 7 είναι ακόμη εν ζωή... Σε σχολεία που υπήρχαν χρήματα και δντές που έδειξαν σχετικό ενδιαφέρον, ίσως έχουν επισκευαστεί, αγοραστεί νέοι ή και αυγατίσει...
Οι υπόλοιποι;;; Γνωρίζετε ότι ακόμη υπάρχουν εργαστήρια με pentium2 & 3, που επί χρόνια αρνείται ο δντής να τα αντικαταστήσει;;; (σε γυμνάσια εννοώ). Εγώ γνωρίζω!
Είναι κι αυτή μια σημαντική παράμετρος. Σε τέτοια εργαστήρια, έχει νόημα να συνεργάζονται 21 παιδιά, για να ξεσκονίζουν τα σαράβαλα εναλλάξ κι να λερώνονται λιγότερο...
Λάμπρος Μπουκουβάλας
MSc - MRes

http://blogs.sch.gr/lambrosbouk

Ο Θουκυδίδης  (που τον διαβάζουν οι ξένοι, αλλά όχι εμείς)  έγραφε: «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας, και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται» (Ι, 20, 3). Οι περισσότεροι δηλαδή αναζητούν αβασάνιστα την αλήθεια και στρέφονται σε ό,τι βρίσκουν έτοιμο. Δεν προβληματίζονται...

gfoustan

Δημοσιεύτηκε η Υπουργική απόφαση για το ωρολόγιο στο Γυμνάσιο....χάνουμε την ώρα πάλι...... :(
Γιώργος Φουστανάκης